Tuesday, September 20, 2011

Kek Karamel..fuhhh!




Sesudah subuh hari ahad tu aku belek la blog feberet sambil pikir nak wat sarapan apa...Uhhh tetiba teruja dengan kek karamel kat blog Masam Manis Kak Ita tu...Dengan siap ada legenda 7 keturunan bawu jadi..opss syilap..7 kali buat bawu jadi...Kek sumpahan ke apa ni...maka dengan hati2 aku baca dari ayat pertama hingga ke keakhir dengan penuh kusyuk...Kak Ita..guwe memang tabik spring sama lu..sukup sabo..sukup bewani n sukup tinggi tahap keinginan.Sebab itu Kak ita sukses...bravoo..bravooo.

Maka dengan tak semena mena aku plak bersemangat nak buat. Bila belek-belek bahan2 yg digunakan tu semua ada dalam gobok aku..tak payah sibuk cari ciss itu ciss ini..takyah susah nak wiping cream ke buttermilk ke..hape...Tengok plak karrer kek kak ita ni ya ammpunzzz menggamit-gamit suh buat weiii. Maka zasss dengan penuh debaran aku memulakan cabaran buat kek ni.



Aku nak ucapkan berjuta juta..terima kasih pada kak Ita yang sangat tak lokek ilmu. Step by step dia ajo.step bergambo lagi...kalo buat video tepek kat u-tiup gerenti berjuta juta plak la u-tiup nak kena bayo pada kak ita.... Aku akan share tulih jugak wesepi kat sini dan cara buat tapi idak le lengkap gambo mcm kat Ita. Darram hati penuh debo amsa buat memang tak ada mood nak amik gambo sangat..bila dah jadi bawu la bole senyum...so ni cara aku la ekk..tapi wesepi menten sumber dari Kak Ita..


KEK KARAMEL
Resepi @ Munirah Baharum, sumber Blog Masam Manis@Kak Ita

Bahan Karamel dan cara nak buat
Gula Hangus
2 sudu makan gula.
Letakkan dalam loyang yang nak bako kek .Saiz yg kak ita cadangkan adalah bersaiz 8 inci..so aku folo..langsung tak derhaka.
Masak kat atas dapur dgn api yg perlahan sampei gula tu cair dan tuko kaler perang kehitaman.
Pastu tutp api dan biokan la gula hangus tu sejuk...kowang pegi buat next step plak.

Karamel

  • 1/2 tin susu cair
  • 70g gula kastor (sape x suka manis leh la kurangkan ke 60g)
  • 3 biji kuning telur
  • 1/2 sudu teh esen vanila

Cara2

  1. Masukkan gula dalam susu dan kacau hingga gula hancus
  2. gaul lemah lembut kuning telur dengan esen vanila
  3. Bila masing2 dah mesra dgn pasangan masing masing satukan la mereka.
  4. Tapis  kedalam gula hangus yang dah sejuk tu...ketepikan seketika..p buat next step plak..


Pssstt...psstt...Kak Ita pesan kalo nak tebalkan lagi lapisan karamel tu gandakan la susu dan telur.
Maksudnya susu cair jadi satu tin dan kuning telur jadi 6 biji...auchhh...lemak berkwim dan kolestwol jd up u...takut jawum timbang takleh nak tunjuk angka je kang..haaa haaa..sindrik jawabss..
Tapi bagi aku sukatan 3 biji kuning telur dgn 1/2 tin susu tu dan cukup sesuwaiii nyah..

Bahan Adunan Kek

  • 70 gm gula kastor
  • 135 ml air
  • 45 ml minyak masak..jgn minyak urut ye..
  • 3 biji kuning telur
  • 140 gm tepung gandum*
  • 1 sudu teh baking Powder*

Cara2

  1. Campurkan bahan bertanda* dan ayak.
  2. Campukan kuning telur, air dan minyak.pastukan pukul sampai la sebati dan tuko kaler warna putis.KakIta tulih sampai gebu gitu..
  3. Lepas tu baru masukkan gula dan pukul lagi dan lagi dan lagi sampai adunan mengembang or naik  skali ganda dari memula tu..
  4. Dah naik skali ganda masukkan sedikit demi sedikit tepung dan baking powder yg dah diayak tu menggunakan spatula or senduk kayu.Spatula la senang sebab nak campur adunan ni secara kaup balik bukan dikacau macam kacau dodol.

Harus ingat ekk...kaup balik adunan dgn lemah lembut..jgn kaso nanti majuk << itu aku ckp bukan kak ita hehe..
Dah habis campur dangan tepung letak tepi dulu...dah kowang buat next step plak..jgn ditenung aje adunan ni..malu dia..




Merinque

  • 6 biji telur putih
  • 70 gm gula castor
  • 1 sudu teh cream of tar tar



  1. Pukul putih telur sampai berbuih banyakkkk dan nampak ala2 gebu. Aduhh lupa lak nak pesan sgala peralatan kena kering ye..tak mau ada basah.pastu jgn ada sebesar zarahpun putih telur tu campur ngan kuning telur.Tapi jangan tanya aku kenapa..aku pun ikut je pesan kak ita tu..hehe..anak muwid baik..kali ni  tak derhaka..
  2. Bila dah berbuih halus masukkan la gula dan cream of tar tar tu. pukul dgn speed yg laju sampai la adunan ni kental. Maknanya kalo tuang pun tak mau jatuh..alaa macam nak buat pavlova tu...haa camtu aaa..
  3. Bila dan kental masukkan 1/3 dulu merinque ni ke dalan adunan kek tadi.Gaul perlahan dengan lemah lembut..sama..guna kaedah kaup balik gitu..sampai la adunan dah sebati mesra.
  4. masukkan lagi baki merinque dan ulangi cara yg sama..kaup balik dengan perlahan dan lemah lembut..
  5. Dah setel bahagikan la  kepada beberape bahagian, ikut bape kaler kowang nak letak.
  6. Bila dah buh kaler letak la kat karamel yg kowang ketepikan tadi...jgn sampai tak jumpa laks mana kowang letak karamel tu...>_<
  7. Cara nak letak kek tu selang seli la macam buat kek marbel...Aku folow je cam kak ita buat.
  8. Memula buh 3 senduk kaler pertama, pastu 3 senduk kaler kedua, pastu 3 senduk kaler ketiga...ulangi step ni sampai la 3/4 adunan.
  9. Pastukan kurangkan jadi dua senduk setiap kaler...pastu 1 senduk je...sampai la adunan habis buh kat loyang tu..


Bakar Kek Kaedah Steam Bath
Aku preheat oven selama 5 menit dgn suhu 170'c..bila dah masukkan kek aku tuko folow kak Ita 160'c.
Kaedah steam bath ni yg buh air dalam loyang lain, loyang kek tu letak dalam loyng ada air then bako.Seeloknya boh air panas terus..
Nasihat Kak ita guna api bawah je..yess aku follow
Nasihat kak ita lagi bako selama satu jam..uwaaa aku terlebih soploh menit sbb terlupa nat set time, terlupa jugak yg aku ada bako kek sampei la bibiks tanya...bukk kek ni bape lama baru masak ya....kok dah 1 jam lebih belum masak ..zasss aku lawi ke oven matikan suhu suis sgala....




Time tu dah wase nak nangis...mesti kek aku tak jadi ni..awat naik tinggi sangat...siap cam nak merekah...buka balik blog kak ita..baca lagi..ooo nanti kek tu akak turun sendiri...uhhh lega...tak sabo tunggu kek tu sejuk sendiwi kat darram oven..kejap2 tengok kek tu dah lekang sendiwi dari loyang ke belum...
Tengok je dah lekang aku pun tak sabo kuarkan then telangkop kan...tersenyum puas tengok bentuk karamel yg menjadi..hati kembang..sebeso padang bola..sonok kek menjadi..Tapi kak ita pesan tunggu betul2 sejuk abwu foton'..duhh nak kena sabo lg...




Emm bila dah sejuk...kebetulan plak rambo tanya mkn apa minum petang ni...walla weii..just in time betul aaa...zasss potong...rambo cakap sedapppp...emm aku pun wase..sedapp..cuma tak bewape gebu la kek tu...SAHHH!!!! ni kes terlebih masa bakoooo...grrr grrr..sumpah aku bukan nak derhaka tapi tak sengaja...grrr grrr lagi kat diwi sendiwi. Tapi anak2 cakap sedappp banget..ada dia kesah tak bewape gebu..
Yang pasti dah habis..dan rekues suh buat lagi....emmm..cam biasa aku cakap esok ibu buat...duhhh...mampos kalo depa ungkit..pavlova tak buat lagi pun..Tiramisu bila nak buat..RVC pun dah lama tak buat..now Kek karamel...ammpunzzz banyaknye utang dengan anak2..



So u all....aku sajes u all try la buat kek ni...siyess tak nyesal..memang sedap. Kalo Acik chah kata Pavlova bagak sedap..yg ni berbagak bagak sedapnya..>_<. Kalo u all nak lebih detail step yg bergambo u all pegii kat sini.Memang mantop sgala kakak ni masak...Berjuta terima kasih buat kak ita...share sgala ilmu..muahhhhh!!

6 comments:

MUHSINA said...

CA, awat susah bebenor...tak kose mak nak cuba...hahahahah

Lee said...

Hello Rossa, I would call this cake 'problem cake'....
Why? Masuk mulut one spoon, tentu cannot stop....
It not only look beautiful, love the colours, but I'm sure sebelum masuk mulut dapat the lovely scent....sure roll the eyes and say, "HMMMMMM, sedap best ni"!

Looks like a lot of work....to have the rainbow colours inbetween....ini hubby balek from office, minum teh, keluarkan this cake, he forget office problems.
If I your neighbour, I sure ketuk pintu ask 'what's cooking', ha ha ha.

Rossa, you are not only good, but outstanding!
Have fun, and simpan satu lagu dalam hati.
Lee.

CA said...

Weiii Intan,
Ko cuba sendiwi bawu ko tahu..ko pegi kat blog kak ita tu folo sana senang aje...insyaAllah tak sesusah seperti citer aku...hehe

CA said...

Hii Unclee Lee

Aiseyymannnn ini cake sudah tuko nama ke...duhhh you make me rasa malassszz nak buat kek problem taww..

Siyess...this cake so lovely...all my kids love it. I semppat give my offimate to taste it one small slice then she feedback this cake so delicious...

Haiiyaa..if you my neighbour aa i think pagi petang siang malam you always coming..hahaha

Thanks for drop here...terima kasih seribu...all yr comment always make me sgt suka ati....

Anonymous said...

thanks share recipe..saya browsing2 jumpa plk blog akakm ni..

Anonymous said...

Hi!
Curious what is susu cair? Normal milk or condensed milk?
Half tin? How many ml roughly ?
Thanks ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...