Thursday, September 15, 2011

Cara Manis - Resepi yg telah diubah suai ^__^





Ni kes bulan posa lepas la...asal dah petang je citer pasal menu buka..resepi mana nak ikut. Time ni la seme buku resepi muncul...gugel sana sinunzzz. Semangat masak membara macam lava gunung bewapi yang tunggu masa nak meletop.Kuih cara manis ni jadi topik hangat selama seminggu....pakat dok salin la resepi sana sinunzz...buat tak buat bukan pangkal pokoknya...pokoknya resepi menten semangat salin macam tahun2 sebelumnya.


Terima kasih pada kak Mazni yang share resepi turun menurun dawi mak dia. siap acuan pun dia cilok mak dia punya tau...opsss pecah wahsia..ammpunzzz...( Takpe..dia tak wajin baca blog aku..Sebelum ni aku memang main blasah je buat cara manis...tapi bila dapat resepi kak Mazni ni aku ubah suai skit berdasarkan pengalaman aku yang lagi kerap buat cara berlauk. Campur dengan hasil suka derhaka aku terhadap resepi asal. Uhh ada gak paedahnya ekk sesekali derhaka. Iyaa..betull..berbaloi derhaka aku ni bila cara manis aku jadi kegilaan Mek kelantan kat opis tu..pastu diakui oleh kak T yang dah pernah cuba resepi aku. Dan paling terharu..kak mazni tukang bagi resepi pun telah mencuba dan mengakui resepi aku lagi mantop...Jadi u all jgn plak kata aku perasan ekk..ni aku citer testimoni..depa yg cakap..aku tak paksa pun..

Sebab dah sedap maka mek kelantan ni sokmo la oder dengan aku...Sambil orang oder sambil la borre wat bekpes anak2 nak pegi skolah...Nak plak si bongsu Izham ni...suka ammat ke kuih cara manis. Rambo pun skang makin suka.....dia cakap dulu langsung tak suka kuih ni..tapi bila aku buat dia jadi suka...emm ayat nak beli jiwa kot...psstt..meh aku share wesepi..kot2 hubby u all pun akan beli jiwa kowang birra makan cara manis ni..Benonya takde la jauh beza dgn resepi yang kat sini. Aku cuma tambah sikit2 je dari resepi asal.



KUIH CARA MANIS
Resepi @ CheAnn

Bahan2
(Dapat dlm 12-14 pasang)

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 1 1/2 cawan santan
  • 1/2 cawan air daun pandan
  • 1 sudu makan tepung kastard
  • 1 sudu teh mentega / majerin
  • secubit garam
  • sedikit pewarna hijau kalau air pandan kurang hijau
  • gula - untuk letak dalam cara ( 1/2 sudu kecil setiap ketul)




Cara2

  1. Bancuh dan blend semua bahan kecuali gula
  2. Panaskan acuan atas api yg perlahan
  3. Sapukan rata minyak dalam acuan
  4. Masukkan bahan adunan satu persatu dalam acuan
  5. Bila dah nampak selikit lingkaran lain kaler pada kuih letakkan gula
  6. Tutup dengan tudung periuk
  7. Dalam 2-3 menit masak la..cungkil cara lauk dan ulangi proses kat atas sampai adunan habis




Jangan risau bila tengok adunan agak cair...kecairan adunan akan menghasilan cara yang lembut dan gebuuu gitu...tak caya tanya aku..*_^

Ready untuk bekpes....

Pek ikut kuantiti rekues pelanggan....layanzzzz

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...