Sunday, September 18, 2011

Bekpes Lempeng Je...




Lempeng ni antara bekpes yang paling kerap dan sokmo la kat umah ni...asal tak tau nak buat bekpes apa..zass lempeng..asal malas nak buat bekpes ..zasss lempeng. Tapi semedang jugak benonya bekpes lempeng ni kanak-kanak riang yang rekues. Ye la....ibu dia orang sangat tipikal kampung dan jawa maka depa pun terpaksa la folo...Bekpes ni senang je kan..tapi aku masih ingat resepi pertama yang adik aku rekues setelah 2-3 bulan berkawin adalah macam mana nak buat lempeng.. Duhh tak mencabar langsungkan soklan resepi dia.Memang gelak beso aku.He..he..he.. Berdasarkan pengalaman ini la aku tak rasa semua orang tahu macam mana nak buat lempeng kan..haaa sebab tu aku tepek kat Duniaku..mana la tahu...ada jugak yang spesis macam adik aku...tak pun, bole gak jadi rujukan 3 puteriku dimasa hadapan...ooo macam ni wupanya ibu buat lempeng yang sokmo kami makan...

Okey..takyah la citer panjang lebo...pada yang nak cuba cara aku buat lempeng sila la ye...



LEMPENG
Resepi @ CheAnn


Bahan2
  • 3 cawan tepung gandum
  • 4- 5 cawan air - agak2 la nak cair macam mana..kalo cair sgt lempeng nipis..kalo pekat lempeng tebal la pulakss
  • Secubit garam @ secukup rasa
  • 1 sudu teh planta/majerin *
  • 2 biji telur *

Bahan yang bertanda * adalah pilihan. tak nak letak pun tak. kalo letak memang ada beja tau..lempeng jadi lagi lembut dan gebu.aku jarang bubuh telur sebab Eina alergik telur..



Cara2

  1. Bancuh semua bahan dan blend nak kasi adunan halus tak berbiji-biji ..
  2. Panaskan kuali leper dan sapukan sedikit dengan minyak
  3. Tuang bacuhan sesenduk dan ratakan kat kuali..kalo tak xde kuali leper tu kuali biasa pun bole...
  4. Tepi lempeng nampak kering bole terbalik kan seketika pastu angkat. nak gulung ke..nak bio sekeping sekeping je cam toti ccanai pun bole..terpulang pada u all la nak bentuk lempeng tu jadi macam mana..bebasss
  5. Ulangi proses kat atas sampai adunan habis... 
Haa..senang kan...ini cawa aku la...cawa owang lain kowang kena tanya depa la...ngeh..ngeh..




Emm dah siap nak cicah apa ekk...Kalo Eicha ngan Eina depa suka dengan susu...senang..Kalo kakak izzati plak dia suka dengan sardin tomis...Kalo ibu dia plak paling suka dengan sambal tumis ikan bilis..duhhhh wase cam mecing je lempeng cicah sambal tumis. Kalo wajin aku akan masak sardin and sambal tumis ni..kalo kurengggg rajin aku akan masak salah satu la..Rambo plak dia suka je sardin ke..sambal tumis ke..lidah dia dah tepu ddengan masakan aku..semua sedappp je dia kata...layanzzzz





Alhamdulillah..kenyang....bekpes yang simple *__*.


Selamat bekpes....muahhhh!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...