Wednesday, August 3, 2011

Kuih Cara Manis Versen Kak Mazni





Bila burran posa ni standart aaa...topik bualan kat opis akan citer pasal menu buka, menu sahur. Masa ni la sibuk cawi wesepi...nak cuba wesepi bawu..mencanak canak semangat wajin nak memasak.Konon konon aje la..amsa kat opis semangat membara tu...bila dah sampei umah berrum tentu buat..huhu. Semalam setengah jam lagi nak balik kak mazni ni dok sibuk citer pasal kuih cara manis..tingat anak dia Hazli suka siap dok berangan nak buat time semayang tawarikh tu...kikikik..brutal boss aku ni..Pehtu dia buka la buku khazanah wesepi dia. Kak Tie pun salin la sbb nak buat. Aku ni plak plan nak buat Apam Yogourt sebab teruja je nengok dalam blog Kak Ummi tu.

Seperti yg telah diduga...apam yogourt ntah kemana tetiba tangan ni laju je membancuh tepung nak buat cara manis.Aku memikirkan cara manis ni senang, pehtu abg azrul dan Eicha kinting memang suka pun. Tu yg tangan ni gatal je bancuh tepung bila dah setel buat nasi kerabu. Sambil buat ni bole sambil goreng nasi.Kakak nak nasi goreng kampung, pastu Eina nak bihun lagi...ammpunzz dah 2 hari berturut ni bihun goreng. Demi nak support dia posa, maka layanzzzz....ok..ok..moh kita tengok wesepi kak mazni ni...memang asli and  tradisi ...kalo versen aku memang lain skit.

Kuih Cara Manis
Resepi @ Mazni Nawawi

Bahan2

  • 3 cawan tepung gandum ( 1 cawan)
  • 3 cawan santan ( 1 cawan + 1/2 cwn air )
  • 3 biji telur ( 1 biji telur )
  • sedikit assen vanila
  • 1-2 helai pandan-amik air
  • sedikit mentega (1/2 sudu makan)
  • Gula untuk masukkan dlm cara
Cara2
1.Campurkan semua bahan kecuali gula, kacau dan blend sampai bancuhan tu halus mulus.
2. Panaskan acuan kuih cara kat atas dapur gas, sapu rata minyak dlm acuan nak elak kuih melekat.
3.Tuang bancuhan memenuhi acuan..tutup dengan tudung periuk. dlm seminit baru letak gula dan tutup balik
4. Masak dengan api kecil sahaja. Bila tepung dah nampak keras, cungkil sedikit pehtu intai2 bahagian bawah kuih, kalo  dah kekuning kuningan tu maknanya dah masak dan dah bole angkat..
5. Ulang step 3 sampei bancuhan tepung habis.


Nota kaki : Dalam kurungan  pada bahan2 tu adalah sukatan yg aku buat semalam. maklum aa burran posa xleh wat banyak nanti tak habis. itu pun dapat 12 pasang tau...memang puas la makan. aku tmbah skit air bio kuih cara tu lemmbuttt gitu...hehe menten derhaka kat resepi..ammmpunzzzz



Hehehe..si bongsu dah tak sabo sabo nak ngap...mujur ibu sempat snap.

Belum pkl 7 kuih dah siap...segerre aku tepek kat fb tag kat Kak Mazni. Ye arrr guna wesepi dia so nak tunjuk kat dia hasilnya...Ehem..ehem..tohkey wesepi buat cara manis aa hawi ni. Aku plak buat cara lauk. Sama dengan Chah...febret Im. Angin kuih cara sedon-ya kot..wamei yg buat kuih cara hari ni..Yang aku plak 2 hawi berturut buat cara tu...kikikik...konherm kena mandrem kuih cara..Apa-apa pun kiuh Cara lauk esok la aku citer. Masa tak mengijinkan... sbb nak layan kowea sat...Errkkk...pegi la mengaji ke..solat tahjud ke..Apa barrranggg....citer kowea jugak yg ko layan burran posa ni rossa...adehhh.. Ammpunzzzzz...sendrik terasa la....:(



Salam




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...