Wednesday, May 26, 2010

Misi si Cilik di Rusia


Hari ni kakak berangkat ke Rusia. Dari semalam hati aku dug dag..dug dag...macam2 yang aku pikir..Boleh ke dia handle diri sendiri. Jauh tu nak pegi.Lama pulak tu, 2 minggu.Isshhh kakak bukan pernah pergi jauh dari aku. Paling jauh pun balik kampung. Tapi itu lain..dia duduk umah nenek dia. Ni pergi ngan kawan2 dan cikgu..mampukah dia berdikari.Kalau kat umah tu..towel pun bibik tolong sidaikan..semua benda orang buatkan untuk dia...kakak kecik lagi la...>> hati aku ber monoloq sendiri..

Hey ibu..kenape baru sekarang ko nak pikir semua tu..masa cikgu bagi pilihan nak terima atau tidak tawaran ni apsal ko tak tolak.Sekarang dah terlewat.Semua persiapan dah siap.Bagi je la...ko jugak yang bersetuju.Sekarang ko jugak yang rasa sangsi..mana pendirian ko....ko tak percaya kebolehan anak ko sendiri >> satu suara berbisik melenyapkan resah gundah ku..


25 May kakak kena berkumpul di Hotel Empress Sepang. Sesi taklimat dan latihan terakhir. Aku ingat aku dah percaya kebolehan kakak.....tp rasa sangsi membawa aku turut bermalam di Hotel Empress demi untuk menyaksikan seawal perjalanannya dan memastikan dia sudah benar-benar bersedia.

Kegembiraan dan kegirangan kakak tak usah cakap la...memancar mancar.Akhirnya impian dia untuk ke luar negara tercapai. masing terngiang di telingaku kata2 kakak tahun lepas,

" Ibu, kakak nak masuk group tarian. nanti bole pergi luar negara. Tahun ni kakak yg darjah 5 tu pergi Italy.bestkan ibu.Boleh ye ibu kakak masuk group tarian."
Dan aku hanya mendengar acuh tak acuh.Kata ya pun tidak, kata tidak pun tidak.Hanya diam dan merenung kakak.Entah la, masa tu aku memang tak berkenan langsung dia nak masuk group tarian. Aku takut pelajaran dia terabai.Tapi aku perhatikan kakak cukup berminat. Walau ku tegah...walau ku larang dia tetap teguh dengan pendirian dia.Dia tetap pergi latihan tanpa pengetahuanku.

Sebenarnya aku serba salah bila dapat berita dia terpilih untuk ke Rusia. Aku tanya pendapat 2 orang kakak angkatku ( Kak Ina & kak Intan), ku tanya dia, ku tanya Dik La...semua memberi jawapan >> Izinkan dia pergi.Aku rasa inilah impian dia.Usha dia menampakkan hasil.tak sia2 dia tekun berlatih...maka aku membuat keputusan izinkan dia pergi walaupun pada mulanya dapat bantahan dari ayah.

Pejam celik pejam celik, dah sampai masa yang ditunggu...seawal 5 pagi kami dah di KLIA.Flight kakak pukul 7.40 pagi. Hati bertambah sayu. Aku kawal perasaan ku. Kakak menten hepi...dan aku melepaskan kakak pergi dengan perasaan yang tenang.Kononnn....bohong semata-mata.Aku sangka aku cukup tabah..cukup redho...cukup kuat untuk berpisah dengan kakak.Tapi tumpah jua air mata ini ketika dalam perjalanan pulang.Malah aku menangis teresak esak...sepanjang perjalanan pulang dari KLIA aku non stop menangis.Cuba untuk tabah..tapi aku gagal...Kakak, ibu doakan kakak selamat pergi dan selamat pulang nak.Terima kasih jua buat teman FB yang turut mendoakan kakak dan menenangkan perasaan ku...


Kakak ibu bangga dengan kakak...ibu sayanggg kakak...



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...